Kesärenkaiden vaihto on Suomen olosuhteissa jokakeväinen operaatio. Kiivain kesärenkaiden vaihtosesonki on huhti-toukokuussa, vaikka uusi tieliikennelaki mahdollistaisi kesärenkailla ajamisen kelin salliessa jo aiemminkin. Lue kesärenkaan vaihtajan muistilista alta!
Renkaanvaihto – tee-se-itse -opas
Kesärenkaiden vaihto ei ole kovinkaan monimutkainen operaatio, mutta se kannattaa tehdä erittäin huolellisesti, koska renkaat ovat yksi tärkeimmistä turvallisuuteen vaikuttavista auton osista.
1. Tarkasta kesärenkaiden kunto
Kesärenkaiden kunto kannattaa tarkastaa jo ennen renkaiden vaihtoa. Tarkasta erityisesti kulutuspinnan syvyys – pääurien syvyyden on oltava minimissään 1,6 millimetriä, ja tällöin renkaiden käyttöominaisuudet ovat jo selvästi heikentyneet. Uusien renkaiden urasyvyys on 8-10 millimetriä – kesärenkaiden käyttöominaisuudet heikkenevät erityisesti vesikelissä renkaiden kuluessa.
Tarkasta myös kesärenkaiden ikä – renkaista löytyy ns. paistoleima, joka kertoo valmistusviikon ja vuoden (esim. 0220 = viikko 2 vuonna 2020). Useita vuosia ikääntynyt rengas ei toimi yhtä hyvin kuin uusi, vaikka siinä olisikin riittävästi kulutuspintaa.
2. Varaa tarvittavat työkalut ja tarvikkeet etukäteen
Kesärenkaiden vaihtoon tarvitsee käytännössä aina vähintään seuraavat työkalut:
- Hylsyavain tai ristikkoavain pyöränpulttien irroittamiseen
- Tunkki (hyvä hallitunkki helpottaa vaihtotyötä merkittävästi)
- Rengaspaineen täyttölaite
Muita työkaluja joilla työ helpottuu tai joita usein tarvitaan:
- Momenttiavain pyöränpulttien kiristämiseksi oikein
- Öljy tai pulttiterva
- Teräsharja
- Astia pyöränpulteille
- Pulttipyssy tai akkuruuvinväännin pulttien nopeampaan avaamiseen ja kiinnittämiseen
- Jos käytät pulttipyssyä pulttien kiristämiseen – muista momenttipinna
- Alustapukki työturvallisuuden parantamiseksi
- Varmista etukäteen, onko kesärenkaiden vanteille omat erilliset pyöränpultit
3. Pyörän irroitus
Varmista, että olet laittanut autosta sekä vaihteen että käsijarrun päälle. Se lisää työturvallisuutta, helpottaa pyöränpulttien avaamista ja uusien pyörien paikalleenlaittoa.
Auton on syytä olla riittävän tasaisella, kovapohjaisella pinnalla.
Pyörän pultit ovat usein tiukassa, varsinkin jos pultit on kiristetty edellisen kerran ilman momenttiavainta tai on käytetty pulttipyssyä ilman momenttipinnaa. Tästä syystä työtä usein helpottaa, kun pyöränpultteja hieman löysätään pidemmällä vääntimellä ja hylsyllä silloin, kun auto on vielä pyörillään.
Kun tiukin momentti on löysätty, nostetaan tunkilla oikeista nostopisteistä autosta joko yksi kulma tai koko kylki kerrallaan ylös. Älä nosta autoa turhan ylös – riittää kun vaihdettava pyörä on pari senttiä ilmassa. Avaa pyöränpultit irti sopivalla avaimella tai pulttipyssyllä – myös akkukäyttöinen ruuvinväännin hylsyadapterilla on erittäin kätevä. Pyöränpultit kannattaa laittaa erilliseen astiaan, koska kierteisiin tarttuu helposti hiekkaa tai roskia.
4. Navan puhdistus
Sekä alumiini- että peltivanteet tarttuvat usein tiukkaan kiinni pyörän napaan, korroosiosta tai hapettumisesta johtuen. On järkevää putsata pyörän napa ja vanteen kiinnityspinta teräsharjalla. Pyörän navan keskiö johon vanne kohdistuu, on järkevää öljytä tai rasvata kevyesti.
5. Uuden pyörän kiinnitys
Nosta uusi pyörä paikalleen ja pyöritä sitä navassa siten, että pyörän pulttien reiät ovat kohdallaan. Öljyä tai rasvaa pultit kevyesti, ja pyöritä pyöränpultit kevyesti kiinni. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa tarkastaa, että käytössä on oikeanlaiset pultit – monesti kesä- ja talvirenkaaat ovat erilaisilla vanteilla, ja eri vanteet saattavat tarvita eri pyöränpultit. Mahdolliset erot ovat pultin pituudessa sekä kiinnityskartiossa – pultin ja vanteen kartio voi olla suora tai pyöreä.
6. Viimeistely
Kun kaikki pyörät on vaihdettu, tulee pyöränpultit kiristää. Pulttien kiristyksessä pitää huomioida kaksi seikkaa: Tarvittava kiristysmomentti ja kiristysjärjestys.
Pulttien kiristysmomentti löytyy auton ohjekirjasta. Alumiinivanteilla kiristysmomentti on tyypillisesti 110-130 nm, ja peltivanteilla 110-150 nm. Kiristys oikeaan momenttiin onnistuu joko momenttiavaimella, tai pulttipyssyyn kiinnitettävällä momenttipinnalla. Käsivaraisesti oikean momentin saavuttaminen on käytännössä mahdotonta, ja lähes poikkeuksetta pultit menevät käsin kiristettäessä aivan tarpeettoman tiukkaan.
Pulttien kiristysjärjestys on syytä huomioida – erityisesti alumiinivanteissa kiristys on syytä tehdä ristiin, eli ensimmäisen pultin jälkeen kiristää seuraavaksi aina vastakkainen pultti.
Kun pyörät ovat tukevasti paikallaan, tulee tarkastaa rengaspaine. Rengaspaineen ohjearvot löytyvät auton ohjekirjasta eri rengaskokojen ja kuormitustilanteen mukaisesti. Rengaspaineet saattavat löytyä myös polttoainetankin täytön suojaläpästä tai esimerkiksi B-pilarin juuresta erillisestä tarrasta. Oikea rengaspaine takaa renkaan oikean kulumisen, renkaan toiminnan ja polttoainetaloudellisuuden.
7. Jälkikiristys
Pyöränpulteille tulee suorittaa jälkikiristys 50-100 kilometrin ajon jälkeen. Jälkikiristys tehdään jälleen momenttiavaimella tai pulttipyssyllä + momenttipinnalla.