You are currently viewing Miten renkaat vaihdetaan? – Talvirenkaiden vaihto

Miten renkaat vaihdetaan? – Talvirenkaiden vaihto

  • Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelin kategoria:Renkaat
  • Artikkelin kommentit:0 kommenttia

Talvirenkaat tulee vaihtaa Suomessa joka alkutalvi, tai loppusyksystä mikäli olosuhteet sitä edellyttävät. Eri puolella Suomea talvirenkaiden vaihto alkaa eri aikaan – pohjoisessa yleensä lokakuussa ja etelämmässä vasta marraskuussa. Katso muistilista talvirenkaiden vaihtoon alta!

Talvirenkaiden vaihto – näin se onnistuu!

Talvirenkaiden vaihto kesärenkaiden tilalle on suoraviivainen ja helppo toimenpide, mutta siinä kannattaa olla huolellinen. Hyvät talvirenkaat – nastat tai kitkat, ovat Suomen olosuhteissa välttämätön turvallisuusvaruste.

Lue myös: Talvirenkaat – Nastat vai kitkat ja milloin renkaat pitää vaihtaa?

1. Tarkasta talvirenkaat

  • Renkaiden kunto kannattaa tarkastaa jo ennen talvirenkaiden vaihtoa. Myös alta pois otettavat kesärenkaat kannattaa tarkastaa samalla tavalla – niiden hankkiminen ajoissa kannattaa, koska syksyllä saa usein kesärenkaita huomattavasti edullisemmin kuin kovimpaan sesonkiin kevällä.
  • Tarkasta talvirenkaan kuluminen joka puolelta, erityisesti kulutuspinnan syvyys – pääurien syvyyden on oltava minimissään 3.0 millimetriä joka on selvästi kesärenkaiden minimivaatimusta 1.6mm suurempi. Kuluneiden talvirenkaiden käyttöominaisuudet ovat jo selvästi huonommat. Uusien talvirenkaiden urasyvyys on tyypillisesti 8-10 millimetriä. Tarkasta myös nastarenkaiden nastojen kuluminen ja mahdollisesti irronneet nastat – nastojen lukumäärä renkaissa ei saa poiketa kuin 25% toisistaan.
  • Koska talvirenkaat eivät yleensä kulu niin nopeasti kuin kesärenkaat, kannattaa tarkastaa myös renkaan ikä – renkaista löytyy ns. paistoleima, joka kertoo valmistusviikon ja vuoden (esim. 0220 = viikko 2 vuonna 2020). Erityisesti kitkarenkaissa vanha rengas ei toimi yhtä hyvin kuin uusi, vaikka siinä olisikin riittävästi kulutuspintaa, tai nastarenkaassa olisi vielä riittävästi nastoja jäljellä.

2. Varaa tarvittavat työkalut ja tarvikkeet etukäteen

Renkaanvaihtoon tarvitsee käytännössä aina vähintään seuraavat työkalut, on kyseessä sitten talvi- tai kesärenkaat.

  • Hylsyavain tai ristikkoavain pyöränpulttien irroittamiseen
  • Tunkki (hyvä hallitunkki helpottaa vaihtotyötä merkittävästi)
  • Rengaspaineen täyttölaite

Muita työkaluja joilla työ helpottuu tai joita usein tarvitaan:

  • Momenttiavain pyöränpulttien kiristämiseksi oikein
  • Öljy tai pulttiterva
  • Teräsharja
  • Astia pyöränpulteille
  • Pulttipyssy tai akkuruuvinväännin pulttien nopeampaan avaamiseen ja kiinnittämiseen
  • Jos käytät pulttipyssyä pulttien kiristämiseen – muista momenttipinna
  • Alustapukki työturvallisuuden parantamiseksi
  • Varmista etukäteen, onko talvirenkaiden vanteille omat erilliset pyöränpultit
  • Mahdollinen lukkopulttien / mutterien avain tai hylsy

3. Pyörän irroitus

Varmista, että olet laittanut autosta sekä vaihteen että käsijarrun päälle. Se lisää työturvallisuutta, helpottaa pyöränpulttien avaamista ja uusien pyörien paikalleenlaittoa.

Auton on syytä olla riittävän tasaisella, kovapohjaisella pinnalla.

Vanteen pultit ovat usein tiukassa, varsinkin jos pultit on kiristetty edellisen kerran ilman momenttiavainta, tai pulttipyssyä on ilman momenttipinnaa tai muuta momentinrajoitinta. Tästä syystä työtä usein helpottaa, kun pyöränpultteja hieman löysätään pidemmällä vääntimellä ja hylsyllä silloin, kun auto on vielä pyörillään.

Kun tiukin momentti on löysätty, nostetaan tunkilla oikeista nostopisteistä autosta joko yksi kulma tai koko kylki kerrallaan ylös. Älä nosta autoa tarpeettoman korkealle – riittää kun vaihdettava pyörä on pari senttiä ilmassa. Avaa pyöränpultit irti sopivalla avaimella tai pulttipyssyllä – myös akkukäyttöinen ruuvinväännin hylsyadapterilla on erittäin kätevä. Pyöränpultit kannattaa laittaa erilliseen astiaan, koska kierteisiin tarttuu helposti hiekkaa tai roskia.

4. Navan puhdistus

Sekä alumiini- että peltivanteet tarttuvat usein tiukkaan kiinni pyörän napaan, korroosiosta tai hapettumisesta johtuen. On järkevää putsata pyörän napa ja vanteen kiinnityspinta teräsharjalla. Pyörän navan keskiö johon vanne kohdistuu, on järkevää öljytä tai rasvata kevyesti. Erityisesti talvirenkaissa maantiesuolan vaikutuksesta vanne hapettuu helposti napaan, jos sitä ei ole kevyesti rasvattu. Varo kuitenkin rasvan leviämistä jarrulevyyn – ole erittäin huolellinen ja puhdista heti ylimääräinen rasva tai öljy liuottimella (bräkleen, jarrujen puhdistusspray)!

5. Uuden pyörän kiinnitys

Nosta uusi pyörä paikalleen ja pyöritä sitä navassa siten, että pyörän pulttien reiät ovat kohdallaan. Öljyä tai rasvaa pultit kevyesti, ja pyöritä pyöränpultit kevyesti kiinni. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa tarkastaa, että käytössä on oikeanlaiset pultit – monesti talvi- ja kesärenkaaat ovat erilaisilla vanteilla, ja eri vanteet saattavat tarvita eri pyöränpultit. Mahdolliset erot ovat pultin pituudessa sekä kiinnityskartiossa – pultin ja vanteen kartio voi olla suora tai pyöreä.

6. Viimeistely

Kun kaikki pyörät on vaihdettu, tulee pyöränpultit kiristää. Pulttien kiristyksessä pitää huomioida kaksi seikkaa: Tarvittava kiristysmomentti ja kiristysjärjestys.

Pulttien kiristysmomentti löytyy auton ohjekirjasta. Alumiinivanteilla kiristysmomentti on tyypillisesti 110-130 nm, ja peltivanteilla 110-150 nm. Kiristys oikeaan momenttiin onnistuu joko momenttiavaimella, tai pulttipyssyyn kiinnitettävällä momenttipinnalla. Käsivaraisesti oikean momentin saavuttaminen on käytännössä mahdotonta, ja lähes poikkeuksetta pultit menevät käsin kiristettäessä aivan tarpeettoman tiukkaan.

Pulttien kiristysjärjestys on syytä huomioida – erityisesti alumiinivanteissa kiristys tulee tehdä ristiin, eli ensimmäisen pultin jälkeen kiristää seuraavaksi aina vastakkainen pultti.

Kun pyörät ovat tukevasti paikallaan, tulee tarkastaa rengaspaine. Rengaspaineen ohjearvot löytyvät auton ohjekirjasta eri rengaskokojen ja kuormitustilanteen mukaisesti. Rengaspaineet saattavat löytyä myös polttoainetankin täytön suojaläpästä tai esimerkiksi B-pilarin juuresta erillisestä tarrasta. Oikea rengaspaine takaa renkaan oikean kulumisen, renkaan toiminnan ja polttoainetaloudellisuuden.

7. Jälkikiristys

Pyöränpulteille tulee suorittaa jälkikiristys 50-100 kilometrin ajon jälkeen. Jälkikiristys tehdään jälleen momenttiavaimella tai pulttipyssyllä + momenttipinnalla.

Toivotamme turvallista talviautoilua!

Lue lisää: Talvirenkaat – Nastat vai kitkat ja milloin renkaat pitää vaihtaa?

Vastaa